100% ONLINE STUDIUM MBA, LLM & DBA, JIŽ OD 99.900 KČ
Kalkulátor finančního přínosu MBA studia Kalkulátor finančního přínosu MBA studia

Vsaďte na digitální detox aspoň o víkendu, prospěje vám to!

16. březen 2022
Vsaďte na digitální detox aspoň o víkendu, prospěje vám to!

Odpočinek od technologií nejen ušetří váš drahocenný čas, ale rovněž jeho pomocí zlepšíte duševní zdraví. Jak si od chytrého telefonu, počítače, internetu a dalších výdobytků moderní doby odpočinout? Vyzkoušejte digitální detox!

Neodložíte telefon z ruky? Neustále kontrolujete e-mailovou schránku? Brouzdáte hodiny na Instagramu, Facebooku nebo jiných sociálních sítích? Nemůžete se odtrhnout od televize či zpravodajských kanálů? Pak si naordinujte digitální detox!

Co je to digitální detox?

Digitální detox znamená dát si pauzu od používání elektronických zařízení nebo určitých médií – a to na určitou dobu – od několika hodin až po několik dnů či týdnů. Neumíte si bez telefonu představit ani minutu? Pak pro vás může být dobrou strategií praktikování digitálního detoxu například po večerech nebo o víkendu.

V rámci digitálního detoxu se například můžete vzdát:

  • používání chytrého telefonu, počítače či tabletu

  • sledování zpráv nebo jiných televizních programů

  • čtení zpravodajských webů

  • hraní videoher

  • kontrolování e-mailu

  • brouzdání na sociálních sítích

  • apod.

Jak poznat, že potřebujete digitální detox?

  • Vykazujete níže uvedené známky závislosti na elektronických zařízeních? Pak byste si měli dát digitální detox!

  • Cítíte úzkost nebo stres, když nemůžete najít svůj telefon.

  • Máte nutkavou touhu kontrolovat telefon každých pár minut.

  • Jste úzkostní, naštvaní nebo deprimovaní poté, co trávíte čas na sociálních sítích.

  • Příliš se zajímáte o počet lajků, komentářů nebo sdílení vašich příspěvků na sociálních sítích.

  • Bojíte se, že vám něco „uteče“, když nebudete zařízení neustále kontrolovat.

  • Zůstáváte dlouho vzhůru nebo vstáváte brzy, abyste mohli hrát videohry/sledovat televizi/číst zpravodajské weby apod.

  • Máte problém soustředit se na jednu věc, aniž byste neustále nekontrolovali telefon, Instagram, Facebook apod.

Proč si naordinovat digitální detox?

V dnešní době bohužel neexistuje žádný vypínač, pokud jde o konektivitu. Moderní technologie nás vybavila schopností připojit se kdykoli a na jakkoliv dlouhou dobu, bez ohledu na to, kde na světě se nacházíme. Toto neustálé online připojení si však vybírá svou daň – nejčastěji v podobě závislosti na elektronických zařízeních.

Dalšími vedlejšími účinky může být zvýšená míra stresu či úzkosti – vyvolaná například neustálým sledováním negativních zpráv, jakými nás média dennodenně bombardují, ať už se jedná o pandemii, válku, finanční krizi a další. Ve snaze být vždy a všude online pak přicházíte o to, co se opravdu děje kolem vás. Je načase odpočinout si od chytrého telefonu, notebooku, televize, sociálních sítí, zpravodajských kanálů a dalších digitálních médií, na kterých vzniká závislost!

Jaké jsou výhody digitálního detoxu?

Výsledky přechodu do „offline světa“ mohou být dalekosáhlé, od vyšší produktivity v práci až po lepší vztahy s rodinou nebo přáteli. Mezi výhody digitálního detoxu patří:

Méně stresu

Pro některé lidi bývá příliš mnoho informací stresující. Několikahodinové sledování zpráv může vyvolat pocity naštvání, úzkosti nebo zvýšit hladinu stresu. Jakmile snížíte spotřebu sledovat zprávy nebo číst zpravodajské weby a začnete dělat něco jiného, ​​budete se cítit klidnější.

Vyšší produktivita

Kvůli častému pípání a vyskakovacím upozorněním na mobilních a jiných zařízení je snadné se nechat odvést od toho, co se kolem vás děje. Během digitálního detoxu se váš mozek bude moci mnohem lépe soustředit na jednotlivé úkoly.

Lepší sociální interakce

Odstranění rušivých vlivů v podobě elektroniky vytváří více příležitostí věnovat pozornost lidem kolem vás. Například bez telefonu nebo zapnuté televize při večeři přirozeně více komunikujete s rodinou.

Více času

Pro mnoho lidí představuje neustálá kontrola telefonu nebo sociálních sítí určitý reflex, který však není založen na žádné skutečné potřebě. Pamatujte, že vaše nutkání kontrolovat každou chvíli telefon nebo jiné zařízení je výsledkem zvyku. Digitální detox vám pomůže v boji proti nutkavému používání zařízení, čímž automaticky získáte více času na jiné hodnotnější aktivity, jako je například sportování, čtení nebo kvalitní spánek.

Jak digitální detox praktikovat?

V moderním světě je téměř nemožné zcela se oprostit od elektronických zařízení. Digitální detox neznamená, že se musíte zbavit veškeré elektroniky. Mnohem účinnějším řešením je obecně trávit méně času u obrazovky. Jak toho docílit?

Buďte realističtí

Možná pro vás není možné vzdát se úplně všech forem digitální komunikace, zvláště pokud musíte zůstat ve spojení kvůli práci, škole nebo jiným povinnostem. To však neznamená, že si nemůžete užívat výhod digitálního detoxu. Klíčem je aplikovat jej takovým způsobem, který vyhovuje vašemu pracovnímu rozvrhu a konkrétním možnostem.

Pokud potřebujete svá zařízení během dne k práci, zkuste si na konci pracovního dne udělat minidetox. Vyberte si čas, kdy svá zařízení vypnete, a poté se zaměřte na to, abyste strávili večer zcela bez zpravodajských kanálů, sociálních médií, textových zpráv, online videí a dalších rušivých prvků moderní doby. Další možností je udělat si detox o víkendu, nebo alespoň jeden celý den – například v neděli.

Nastavte si limity

Omezit používání elektronických zařízení můžete při různých aktivitách:

  • při jídle, zvláště pokud stolujete s jinými lidmi,

  • když se věnujete svému koníčku,

  • když trávíte čas s přáteli nebo rodinou,

  • hodinu po probuzení a hodinu před spaním.

Zbavte se zdrojů rozptýlení

Dalším způsobem, jak začít svůj digitální detox, je vypnout vyskakovací upozornění v telefonu. Mnoho aplikací sociálních médií včetně Facebooku, Instagramu, Twitteru, Pinterestu a zpravodajských webů odesílá upozornění pokaždé, když dostanete zprávu, je zveřejněn nový příspěvek apod.

Vyhraďte si každý den konkrétní čas, kdy budete kontrolovat své zprávy. Je to efektivnější než kontrola aplikací nebo webových stránek pokaždé, když se objeví nová notifikace.

Nebojte se digitálního detoxu!

Provádění digitálního detoxu může být zpočátku stresující, nepříjemné a celkově náročné. Bez mobilního telefonu a dalších zařízení se můžete cítit otrávení, úzkostliví nebo dokonce znudění. Třebaže to může být těžké, dejte digitálnímu detoxu šanci!

Uvidíte, že pauza od obrazovek bude obohacující zkušenost, která vám pomůže lépe porozumět vašemu nezdravému vztahu k digitálním médiím a vy získáte čas na jiné činnosti v offline světě. Jak zlepšit váš work-life balance se dozvíte také v rámci MBA studia, například v oblíbeném předmětu Management osobního rozvoje pod vedením zkušené lektorky doc. PhDr. Evy Bedrnové, CSc.

Chci vědět více
Chci vědět více

Rádi zodpovíme všechny Vaše dotazy o studiu MBA či LLM.
Neváhejte nás proto kontaktovat.

Beru na vědomí zpracování osobních údajů.

Kalkulátor finančního přínosu MBA studia

* Data v kalkulaci vychází z průzkumu STEM/MARK mezi 200 absolventy MBA studia na institutu CEMI z let absolvování 2012-2018.