Asertivita aneb jak snadno a rychle dosáhnout svého cíle

V osobním životě, v práci, při jakémkoliv kontaktu s lidmi, ve všech případech je to právě asertivita, která vám pomůže snadno a rychle dosáhnout požadovaného cíle. Zvláště v pracovním prostředí je asertivita způsobem, jak se prosadit. Pokud máte pocit, že se nedokážete se svými kolegy a nadřízenými domluvit a často se necháváte vmanipulovat tam, kde být nechcete, a kvůli tomu opakovaně zažíváte pocit frustrace a naštvání, měli byste se urychleně naučit asertivnímu chování. Při něm totiž dokážete obhájit své požadavky, a to přímým, otevřeným a sebevědomým postojem. Budete se pak divit, že váš klidný, asertivní postoj bude respektovat i vaše okolí a vy snadno a jednoduše budete komunikovat s ostatními lidmi a vycházet s nimi.

 

Základem asertivní chování je:
-    jasně formulovat cíle,
-    používat přímou a otevřenou komunikaci,
-    ukázat, že chápete i druhou stranu,
-    zvládat neustupovat v podstatných záležitostech,
-    jednat flexibilně podle konkrétní situace.


Jak toho tedy dosáhnout? Asertivní jednání je něco, co lze naučit. Začátky sice bývají obtížnější, ale když je překonáte, půjde vám učení úplně samo. Ve svém okolí naleznete určitě mnoho odborníků, kteří vám s asertivním chováním pomohou, s využitím široké škály asertivních technik.


ASERTIVNÍ TECHNIKY

  • Přeskakující gramofonová deska. Snad nejznámější asertivní technikou je technika přeskakující gramofonové desky. Již z názvu je možné vydedukovat, jak technika funguje. Požadavek je předkládán, dokud není splněn. I tato metoda musí být využívána s rozmyslem. Například není vhodná v partnerském prostředí. Skvěle ovšem funguje při jednorázových záležitostech, typu pracovního jednání, reklamace zboží apod.
  • Otevřené dveře. Technika, která učí, jak reagovat na kritiku druhé osoby, v klidu, bez úzkosti a jakýchkoliv projevů, které by mohly kritika nějakým způsobem posílit. Oponentovi nezavřeme dveře ke komunikaci, ale naopak je necháme otevřené tím, že přiznáme, že na jeho kritice může být i něco pravdy. Čímž otevíráme prostor dalšímu jednání. Důležité je ale trvání na své části pravdy.
  • Negativní dotazování. Negativní dotazování je další variantou reakce na kritiku. Na kritiku se nereaguje obranou, ale žádostí o detailnější a konkrétnější kritiku. Výhodou této metody je především otevření komunikace. Důležité je si uvědomit, že kritika může být i konstruktivní a může nám umožnit se poučit ze svých chyb. Pokud je ale kritika manipulativní, negativní dotazování pomůže k vyčerpání argumentů druhé strany.
  • Selektivní ignorování. Opět se jedná o metodu reakce na kritiku. Na rozdíl od předchozí metody je podstatné na kritiku příliš nereagovat, ale dát najevo, že jste ji zaznamenali. Tímto způsobem se můžete vyhnout opakované obecné kritice.


POZOR I NA ASERTIVITU
I asertivita má ovšem svá úskalí, která spočívají ve správném odhadnutí, kdy ji použít. Je třeba zvážit, co po kom požadujete a zda váš zájem je oprávněný. Jsou metody, které můžete opakovat v práci, ale pokud je budete neustále aplikovat mezi kamarády a u partnera, bude výsledný efekt spíše negativní.

Podobné články

Chci vědět více
Chci vědět více

Rádi zodpovíme všechny Vaše dotazy o studiu MBA či LLM.
Neváhejte nás proto kontaktovat.

Beru na vědomí zpracování osobních údajů.
frame-scrollup