Duševní hygiena manažera

3. september 2019
Duševní hygiena manažera

Duševní hygiena manažera aneb jak zůstat psychicky zdravý při náročné práci

Stres, deprese, úzkost, syndrom vyhoření. Tohle všechno vás může potkat, jakmile zanedbáte duševní hygienu. Pracovat na manažerské pozici je pro člověka velmi náročné jak z fyzického, tak z psychického hlediska. Někdy se navíc mohou přidat ještě osobní problémy a pak je opravdu náročné se s tím vším vyrovnat, pokud si nevybudujete správné návyky duševní hygieny.

S psychickými problémy by mělo být zacházeno stejně jako s fyzickými onemocněními. Bohužel tomu tak obvykle není. O to důležitější je jejich prevence, a to i v případě, že jste zatím měli v tomto směru štěstí a svým duševním zdravotním stavem jste se nemuseli příliš zabývat. Na manažerské pozici je totiž více než pravděpodobné, že jednou taková potíž přijde.

Pokud se naučíte být sami se sebou vyrovnaní, budete odolávat psychickým nástrahám a žít spokojeně, stanete se také lepším manažerem. Nikdo, kdo je ve stresu či v depresích, nedokáže úspěšně vést celý tým. Potřebujete být pozitivní a svou pozitivní energii přenášet na zaměstnance. Takže jak na to?

Naučte se udělat si volno

První a nejdůležitější pravidlo zní: Nevystavujte se nadměrné zátěži. Manažerské pozice jsou náročné. Čas od času přijde nějaký naprosto neznámý úkol, nahrne se příliš mnoho povinností. Právě v takových chvílích je obzvlášť důležité udělat si čas sám pro sebe. Nikdo nevydrží dlouhodobě fungovat na 110 %. Při dlouhodobém vypětí mohou být dopady na psychiku až nezvratné, mohou se objevit nejen psychické poruchy, ale i fyzická onemocnění.

Ať se tedy děje, co se děje, vždy si naplánujte nějakou volnočasovou aktivitu. Stanovte si určitou hodinu, kdy z práce odejdete, a dodržte ji, ačkoliv nemáte vše hotovo. Povinnosti neutečou, další den si můžete třeba přivstat. Jde o to, abyste si udělali chvilku volno.

Pohlížejte na svět pozitivně

Lidé s přiměřeně optimistickým pohledem na život jsou ve výhodě. Když se dokážete radovat z maličkostí, jen tak vás něco nevyvede z míry. Pokud budete naopak všude hledat problémy, mnohem snadněji podlehnete depresím, smutku, negativním pocitům. Mimochodem, myšlenky zpravidla předcházejí reálným aktivitám, takže optimisté si navozují úspěšnost a pesimisté spíš nezdary.

Budujte vztahy, zejména ty partnerské

Sám člověk nikdy nikam daleko nedojde. Každý potřebuje pocit, že někam patří. Zpočátku k tomu slouží rodina, z níž pocházíme, pak je třeba vybudovat si nové zázemí, zejména vybrat si vhodného partnera. Pak budete mít někoho, komu je možné svěřit své problémy, vypovídat se. A když zrovna na celý život zamýšlený vztah nevyšel, vždycky je možné trávit čas s přáteli.

Dbejte na zdravý životní styl

Tuto radu na nás křičí novinové články, billboardy, reklamy na internetu. Je totiž nesmírně důležitá. Fyzickému i duševnímu zdraví nic neprospěje lépe než dostatek spánku, vhodné stravování a pobyt na čerstvém vzduchu spojený s pohybem. Pro manažera, který tráví spoustu času sezením v kanceláři či v automobilu, je sportovní aktivita obzvlášť důležitá.

Naučte se hospodařit se svým časem

Dobrý time management je základem úspěchu. Pokud věčně nebudete stíhat a z veškerých aktivit s přáteli se budete vymlouvat, protože máte hodně práce, svědčí to o jediném. Nejste schopní si zorganizovat svůj čas. Nikdo na světě není skutečně tak zaneprázdněný, aby si nedokázal udělat chvilku na své koníčky a přátele.

A jak s časem pracovat zodpovědně?

  • Naučte se bojovat proti chorobnému odkládání nepříjemných záležitostí, které vede k prokrastinaci.
  • Jednodušší úkony na někoho delegujte, ať s nimi nemusíte ztrácet čas.
  • Při práci odložte mobil, zakažte si sociální sítě.
  • Pište si diář, plánujte, co který den uděláte.

Tip: Znáte techniku Pomodoro? Jde o to, že si čas rozdělíte na 25minutové bloky oddělené krátkými přestávkami. Po celých 25 minut poctivě pracujete na úkolu, v pauze můžete zkontrolovat telefon, najíst se, odpočinout si.

Vytvořte si život, s nímž jste spokojení

Vždycky jste toužili uběhnout maraton? Tak si dvakrát týdně naplánujte běžecký trénink. Milujete rychlá auta? Tak si jedno pořiďte a volné chvíle věnujte projížďkám. Nezapomínejte trávit volné chvíle s rodinou, cestujte.

Nejlépe totiž člověk odolává všem psychickým potížím, pokud je šťastný a v životě celkově spokojený.

Důležité je také vybudovat si život, který vás bude naplňovat. Nepočítejte s tím, že ho navždy zvládne vyplnit jen práce. Možná to bude fungovat na pár desítek let, ale většina lidí potřebuje v životě více než jen dobrou kariéru. Pro spokojenost je třeba angažovat se ve více oblastech. Najděte si tedy, co vás baví, uspokojuje, přijde vám to smysluplné a věnujte tomu svůj čas.

Vybudovat si takové návyky není snadné

Některé z výše uvedených tipů už pravděpodobně dodržujete. Ty ostatní je třeba se naučit. Jde o návyky, jejichž vybudování trvá několik týdnů, možná i měsíců. Především si musíte být jistí tím, že mají smysl. Pokud jste přesvědčení spíše o opaku, těžko se do nich budete nutit.

Správné manažerské duševní hygieně vás naučí i MBA studium, které se na manažerskou pozici dívá komplexně ze všech možných úhlů. Duševní hygieně se zde naučíte ve všech oborech v rámci předmětu Management osobního rozvoje, vyučovaném přední osobností v oblasti manažerské psychologie, Doc. PhDr. Evou Bedrnovou, CSc. A navíc, mnoho rad a návodů z tohoto předmětu lze aplikovat i mimo kancelář.

Chcem vedieť viac
Chcem vedieť viac

Radi zodpovieme všetky Vaše otázky o štúdiu MBA či LLM.
Neváhajte nás preto kontaktovať.

Beriem na vedomie spracovanie osobných údajov.
frame-scrollup
Kalkulátor finančního přínosu MBA studia Kalkulátor finančného prínosu MBA štúdia